Saturday, September 3, 2011

Mari belajar Bahasa Sungai Makiang - 1

Soalan : Anu abar mu? = Apa khabar kamu?
Jawapan : Awarong = Baik

Soalan : Ombo kiat mu? =  Kamu dari mana?
Jawapan : Kiat aku dii waloi  =  Aku dari  rumah

Soalan : Nakaa kan koyo? =  Kamu sudah makan?
Jawapan : Nakaa kano  =  Sudah makan

Soalan : Ada' inakan mu? =  Kamu makan apa?
Jawapan : Akanon om sansam  =   Nasi  dan sayur

Penerangan:
Mangakan - makan ( sedang  makan, akan makan )
Contoh :
Kayo mangakan - mari makan

Inakan - dimakan ( perbuatan yang telah berlalu )
Contoh : 
Ada' inakan muyu? - kamu makan apa?

Nangakan - makan, sedang  makan
Contoh :
Nangakan nasiro - mereka sedang makan ( sedang makan, menceritakan perihal perbuatan orang lain)
Nangakan  aku akanon - aku makan nasi ( perbuatan yang telah berlalu )

Nakaa kan - sudah makan 
Contoh : 
Nakaa kan aku yo - aku sudah makan ( sudah berlalu )
Nakaa kan koyo? - kamu sudah makan? ( ayat tanya )


Contoh ayat menunjukkan kemarahan/rasa tidak puas hati
Manimbau - Makan
Mamburusok - Makan
*** tolong jangan gunakan perkataan ini dalam perbualan seharian

32 comments:

sally73 said...

Sungai Makiang dari ulu kuamut kan..?memang bahasa kita banyak persamaan,sebab menurut sejarah suku sungai dari ulu kuamut telah berhijrah dan berkahwin dengan suku dusun subpan di ulu segama Lahad Datu.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Na sumbang wogok apa maksud

Unknown said...

Ko sombong

Unknown said...

Apa maksd Ekau ri borokon bana2?

Anonymous said...

apa mksudnya mulau

Anonymous said...

mcm mana nk ckp selamat hari lahir dlm bhasa sungai?

Unknown said...

gemaqun

Unknown said...

apa maksud oviton? sori klu slh eja

Unknown said...

Gila

Unknown said...

Gila

Unknown said...

Apa maksud telek?

Unknown said...

Kasih nuan kasih aku Tua jauh jauh sulu Rindu nuan rindu aku Tua kirum ba angin chiru l love you pengambis ati💞💞...translate pliss

Unknown said...

Nda comel pun d ckp comel

Unknown said...

"apan" ada maksud ka...

A Rashid said...

Salam... Boleh saya tahu pertuturan bahasa Sungai yang bermaksud
1. Hari
2. Bulan
3. Tahun

Unknown said...

Happy birthday to u

Aku Aeim said...

Banar boh

Unknown said...

Adau
Tulan
Toun

Unknown said...

Mcm mana nk ckp selamat pagi

Unknown said...

Mcm mana nk ckp boleh saya tahu nama awk

Amie said...

Apa maksud,, bang noilan mu kelngin ku se ikau

Anonymous said...

Bagus lah ada laman web ni.bole belajar lagi.

Unknown said...

Sokoitohh

Unknown said...

mcm mna nak ckp selamat malam dlm sungai...btw ibu saya sungai kinabatangan

Unknown said...

tidak bagus itu maksud dia hahahaha

Unknown said...

alat sulit perempuan maksud saya

Anonymous said...

Ovarong Awi Awi Lah

Anonymous said...

mulau Gial

Anonymous said...

Bawa

Anonymous said...

1. Runat
2. Wulan
3. Toun

Anonymous said...

Owarong susuab